La societat en general tendeix a classificar i posar les persones en compartiments estanc en funció de l’edat, el gènere, indicadors socioculturals i econòmics. Per afavorir un teixit comunitari i unes relacions socials vives i positives cal trencar aquestes barreres i afavorir l’apropament, mitjançant accions que afavoreixin les relacions diverses. En especial, donades les característiques sociodemogràfiques de Santa Coloma de Cervelló, es considera important trencar la barrera de l’edat i, per tant, treballar en espais i mecanismes que teixeixin relacions entre persones de diferents edats.
Per fer-ho, es proposa organitzar campanyes i activitats que fomentin el contacte entre persones (o entitats i associacions que les representin) de col•lectius i generacions diferents, fomentant la pràctica psicoemocional i, bàsicament, propiciant el compartir temps entre els diferents col•lectius (escoltar, ajudar, divertir-se, etc.). Per tal d’assolir l’objectiu que es persegueix, cal comptar amb la col•laboració i implicació de les entitats i associacions.
Serà important vetllar per prevenir l’edatisme, és a dir, erradicar el menysteniment de la gent gran i de la seva vàlua, afavorint, entre d’altres, la transferència de coneixement enriquidora.
Agent impulsor
• Departament de Gent Gran
• Departament de Joventut
• Departament de Participació Ciutadana
Agents col•laboradors
• Departament de Salut
• Departament de Comunicació
• Centres educatius
• Entitats i associacions
Indicadors de seguiment
• Nombre d’accions per afavorir les relacions diverses realitzades
Prioritat
ALTA
MITJA
BAIXA
Termini
CURT
MIG
LLARG
Dificultat d’implantació
ALTA
MITJA
BAIXA
Els Bancs del Temps són xarxes d’intercanvi de temps (hora per hora) entre persones que s’inscriuen al projecte amb l’objectiu de donar, rebre i compartir el seu temps amb d’altres persones, generalment del seu entorn més proper. Es tracta, per tant, d’una iniciativa que afavoreix la interacció, contacte i coneixença i, en definitiva, la creació i consolidació de relacions comunitàries d’interès i la cohesió social. A més a més, és una activitat d’economia social alternativa.
Per tal d’afavorir aquesta iniciativa, que prové de demandes de ciutadania, l’Ajuntament pot facilitar recursos que facilitin la definició del projecte i la creació de l’estructura necessària, mitjançant un procés participatiu que permeti assentar-ne les bases i que la iniciativa pugui començar a recórrer. Aquest procés participatiu pot iniciar-se amb una acció que permeti la detecció de les persones interessades i la constitució d’un grup impulsor, seguit d’altres accions de diàleg i consens per vestir la resta del procés de creació.
Tot i que la majoria dels bancs del temps en funcionament són autogestionats a nivell comunitari, un el banc estigui en marxa, l’Ajuntament també pot donar suport amb la difusió de la iniciativa o bé facilitant espais i mecanismes de comunicació. si és el cas.
Agent impulsor
• Departament de Solidaritat
• Departament de Participació Ciutadana
• Departament de Serveis Socials
Agents col•laboradors
• Departament de Solidaritat
• Departament de Participació Ciutadana
• Departament de Serveis Socials
Indicadors de seguiment
• Creació d’un banc del temps (sí/no)
Prioritat
ALTA
MITJA
BAIXA
Termini
CURT
MIG
LLARG
Dificultat d’implantació
ALTA
MITJA
BAIXA
L’acció comunitària representa suposa un repte i, al mateix temps, té un gran potencial d’impacte. En aquesta acció, en concret, es proposa enfortir l’acció comunitària enfocada a les relacions socials de cooperació i solidaritat entre la ciutadania. Les persones voluntàries amb un component de solidaritat són claus com a agents col·laboradors per arribar allà on les estructures administratives no tenen capacitat d’arribar, tant en la detecció de necessitats o situacions que requereixin d’ajuda, com en la execució d’aquesta ajuda.
En aquest sentit, caldria que des de l’Ajuntament es fes un exercici d’identificació de col·lectius o persones que requereixin o puguin veure’s beneficiats de suport social i/o logístic (per exemple: persones amb malalties cròniques o de llarga durada, persones grans que viuen soles, persones grans que necessiten de determinats medicaments, persones amb dificultats de mobilitat que viuen aïllades, famílies en risc d’exclusió social, etc.). Un cop fet aquesta detecció, o en paral·lel, caldria fer un treball amb associacions i entitats per engrescar i llistar a persones que tinguin la voluntat de col·laborar de manera voluntària, sigui a títol individual o com a grup. En cas que sigui necessari, també podran articular-se mecanismes per a la crida de persones voluntàries.
Un exemple concret d’aquest treball seria la posada en marxa d’una acció tipus el programa Radars, enfocat a detectar i pal·liar la soledat no volguda i prevenir situacions de risc de les persones grans.
Així mateix, en el marc d’aquesta acció es considera necessari posar un accent específic en la necessitat de treballar, també, en les persones que s’encarreguen de les cures, vetllant per la seva salut mental i emocional amb accions específicament dirigides a elles.
Agent impulsor
• Departament de Serveis Socials
• Departament de Solidaritat
• Departament de Participació Ciutadana
Agents col•laboradors
• Departament de Gent Gran
• Departament de Joventut
• Entitats i associacions
Indicadors de seguiment
• Nombre de grups de voluntariat engegats
Prioritat
ALTA
MITJA
BAIXA
Termini
CURT
MIG
LLARG
Dificultat d’implantació
ALTA
MITJA
BAIXA
L’atur genera un impacte negatiu sobre la salut, en tant que els estudis demostren que les persones sense feina tenen un risc més elevat de patir un problema de salut mental, especialment en col·lectius vulnerables que tenen major dificultat per accedir al mercat de treball. Per aquest motiu, s’inclou aquesta acció enfocada globalment a abordar les qüestions d’ocupació i ocupabilitat, a fi i efecte de reduir el risc per la salut vinculat a l’atur.
Aquesta acció integra els diferents programes i serveis que ofereix l’Ajuntament en aquesta matèria, tals com: programa Reinventa’t Dona, Servei d’orientació juvenil a Can Carletes, Servei d’ocupació local. Partint de l’experiència adquirida i en base al seguiment que es faci de l’impacte d’aquestes accions, caldrà anar treballant en la millora contínua dels programes i serveis oferts, incorporant, per exemple, nous programes per a joves que no han acabat els estudis (formació no reglada, coordinació d’experiències mestre-aprenent, etc.) o bé amb accions d’acompanyament durant els processos de reinserció laboral.
Anant un pas més enllà, l’objectiu d’aquestes accions no ha de ser només abordar l’atur sinó també afavorir les oportunitats laborals dignes per a la ciutadania de Santa Coloma de Cervelló, ja que la relació entre ocupació i salut no només ve per l’atur sinó també per les condicions laborals.
Agent impulsor
• Departament de Promoció Econòmica
• Departament de Serveis Socials
Agents col•laboradors
• Departament de Joventut
Indicadors de seguiment
• Nivell d’atur
• Nombre de persones beneficiaries dels programes d’ocupació i ocupabilitat
Prioritat
ALTA
MITJA
BAIXA
Termini
CURT
MIG
LLARG
Dificultat d’implantació
ALTA
MITJA
BAIXA
Ja fa uns anys que l’Ajuntament de Santa Coloma de Cervelló aposta fermament per la defensa de la igualtat d’oportunitats entre dones i homes, i l’any 2007 es va constituir el Consell Municipal de les Dones, on es va posar de manifest la necessitat d’elaborar un Pla d’Igualtat.
El 2016 es va aprovar el segon Pla d’Igualtat de gènere de Santa Coloma de Cervelló (2016-2020), document que esdevé el marc de referència bàsic de les polítiques d’igualtat efectiva entre dones i homes a la ciutat durant aquest període. Es tracta d’un instrument clau de planificació i priorització de les actuacions en matèria d’igualtat de gènere, una eina de treball transversal que incorpora com a primer objectiu el compromís polític d’incorporar la igualtat en tots els plans, programes i projectes municipals, potenciant un model de treball institucional que posa l’accent en la transversalitat, la coordinació i la presa de decisions conjuntes. En l’actualitat, aquest Pla es troba prorrogat fins a l’elaboració d’un de nou.
Tenint en compte el període de vigència, aquesta acció s’enfoca a l’actualització d’aquest Pla i, en especial, a la implementació de les accions que s’hi prevegin.
Agent impulsor
• Departament d’Igualtat
Agents col•laboradors
• Departament de Serveis Socials
• Departament de Salut
Indicadors de seguiment
• Pla d’Igualtat actualitzat (sí/no)
• Grau d’implementació del Pla d’Igualtat
Prioritat
ALTA
MITJA
BAIXA
Termini
CURT
MIG
LLARG
Dificultat d’implantació
ALTA
MITJA
BAIXA
Aquesta acció pretén impulsar programes i eines per a la prevenció, detecció i abordatge de situacions de violència (o apologia de la violència), conflictes i exclusió, incloent qualsevol forma de discriminació (bullying, racisme, xenofòbia, LGBTIfòbia, etc.).
En aquest sentit, l’Ajuntament treballa de manera activa en la prevenció de la violència de gènere i fa difusió dels recursos i serveis que ofereixen d’altres administracions per altres formes de violència (per exemple, el programa d’atenció psicològica LGBTI que ofereix el Servei d’Atenció Integral Baix Llobregat). Caldrà treballar per reforçar i consolidar aquestes eines des de la vessant de la prevenció (sensibilització i formació), la detecció (punts de denúncia segura i acompanyada, xarxes comunitàries, etc.) i, per descomptat, l’abordatge un cop es produeix la situació de violència (protecció, acompanyament emocional, suport juridicoadministratiu, etc.).
Aquesta acció haurà de posar un focus en la població infantil i juvenil, treballant-ho especialment amb els centres educatius, on caldrà realitzar accions formatives, de sensibilització i detecció de les violències, en general, i del bullying i la violència masclista, en particular. En aquest àmbit també es treballarà contra el micromasclisme i per promoure una nova masculinitat, més empàtica i col·laborativa.
A banda, es donarà continuïtat a les accions puntuals de manifestacions o concentracions de rebuig a qualsevol forma de violència, com a accions que reforcen la sensibilització i la denúncia pública d’aquesta problemàtica.
Agent impulsor
• Departament d’Igualtat
Agents col•laboradors
• Departament de Serveis Socials
• Departament de Salut
• Departament d’Educació
• Departament de Joventut
Indicadors de seguiment
• Nombre de casos denunciats de violència de qualsevol tipus
• Nombre d’actuacions desenvolupades
Prioritat
ALTA
MITJA
BAIXA
Termini
CURT
MIG
LLARG
Dificultat d’implantació
ALTA
MITJA
BAIXA