L’estat dels carrers i espais públics de la vila té una relació molt directa amb les condicions d’higiene i salubritat. En molts casos, per millorar l’estat no és efectiu incrementar les tasques de neteja reactives sinó que cal incidir en els comportaments que generen l’estat de brutícia.
L’acció es realitzaria iniciant un mapeig d’aquells punts del municipi on es detecten abocaments de deixalles de forma incontrolada, tant a la via pública com a l’entorn natural. Un cop detectats aquests “punts negres”, s’iniciaria un seguiment del seu estat, de forma periòdica, per tal de planificar-hi accions de sensibilització per conscienciar sobre el bon ús de la recollida selectiva mitjançant el porta a porta i de la utilització de punts verds on es poden dipositar tot tipus de residus. En aquells punts on la problemàtica giri entorn de la higiene dels carrers també es podran aplicar accions de sensibilització enfocades al civisme públic tant per l’entorn veïnal com per els visitants. Al mateix temps, per tal d’acompanyar les campanyes de sensibilització mencionades anteriorment, es reforçaran els serveis de neteja i els serveis de recollida de residus en determinades casuístiques, que ajudaran a millorar l’estat dels “punts negres” i encoratjar a la ciutadania a mantenir un caràcter cívic fer un bon ús dels espais públics.
Agent impulsor
• Departament de Medi Ambient
Agents col•laboradors
• Departament de Salut
Indicadors de seguiment
• Nombre de queixes rebudes relacionades amb recollida de residus i neteja viaria
Prioritat
ALTA
MITJA
BAIXA
Termini
CURT
MIG
LLARG
Dificultat d’implantació
ALTA
MITJA
BAIXA
Ningú pot negar que gats o coloms, així com d’altres espècies, formen part de la fauna urbana i rural. Al llarg dels anys, l’augment d’aquestes espècies en l’àmbit urbà ha comportat certs problemes amb la salubritat i higiene d’espais públics, al mateix temps han augmentat en aquests animals l’aparició de paràsits o malalties infectocontagioses greus.
Per aquest motiu és vital realitzar un control i un seguiment exhaustiu a l’evolució d’aquests animals en el seu dia a dia a la ciutat, per tal d’aplicar actuacions per la millora de la seva salut i per a la reducció dels exemplars registrats en la ciutat. Algunes d’aquestes mesures consistiran en proves serològiques per a la detecció de malalties en els animals, esterilització, marcatge per a la identificació d’animals ja controlats o desparasitació.
A part d’aquest control, també seran necessàries campanyes de sensibilització, per ser conscients que determinats actes com donar de menjar als gats o coloms de carrer, tenen riscos per a la salubritat i la salut humana.
A banda, cal fer esment al creixement de la població de senglars, que ha provocat un augment en la seva presència en els nuclis urbans on sovint ocasionen danys en parcs i jardins, bolquen els contenidors per buscar aliment o poden ser transmissors de malalties i paràsits. Per aquest motiu és necessària una gestió que dugui a terme tant mesures de control associades a la caça, en col·laboració amb les societats de caçadors, com mesures de caràcter preventiu o de protecció com poden ser la delimitació de zones mitjançant barreres repel·lents per aquesta espècia, barreres físiques, control de fonts d’aliments, o mesures per controlar-ne la natalitat.
Agent impulsor
• Departament de Salut
• Departament de Medi Ambient
Agents col•laboradors
• Entitats i associacions
• Persones voluntàries
Indicadors de seguiment
• Nombre de queixes rebudes relacionades amb animals periurbans
Prioritat
ALTA
MITJA
BAIXA
Termini
CURT
MIG
LLARG
Dificultat d’implantació
ALTA
MITJA
BAIXA
Existeixen diverses accions incíviques que pateix el municipi com poden ser pintades, “botellots” o abandonament de deixalles en l’espai públic, les quals cal reduir per millorar la convivència entre la ciutadania i, alhora, minimitzar l’impacte en l’estat de l’espai públic.
En primer lloc, per tal de reduir el nombre de “botellots” es proposa desplegar una estratègia contra el consum abusiu d’alcohol i altres drogues en joves i adolescents incloent: sensibilització a comerciants i restauradors per respectar la prohibició de venda d’alcohol a menors d’edat, foment del consum responsable d’alcohol en festes i actes municipals, reforç en l’ordenança de civisme pel que fa a la prohibició de consumir tòxics en l’espai públic, control policial i mesures substitutòries de sanció en cas de menors, consistents en la realització d’activitats socioeducatives.
Per a la resta d’actituds incíviques mencionades anteriorment, es proposen mesures alternatives per combatre-les sense la necessitat d’una sanció o com a alternativa. En aquest sentit, l’Ajuntament té en marxa el projecte MASE, un catàleg d’accions de mesures alternatives, educatives i restauratives, que seria factible oferir a les persones sancionades que es vulguin acollir a les mesures alternatives a la sanció econòmica, com per exemple la neteja d’espais amb deixalles fruit de l’incivisme. Aquestes mesures hauran de tenir relació amb infraccions habituals i estar relacionades amb el fet sancionat. L’execució de les mesures haurà de comptar amb l’acompanyament i supervisió de personal dels serveis o equipaments on es desenvolupi la mesura.
Finalment una de les actituds incíviques més recurrents durant els últims anys, te a veure amb els propietaris de gossos que no recullen els excrements, deixen els animals deslligats o utilitzen zones infantils per passejar-los. A més, s’apunta que moltes mascotes no estan censades. Per tant, la sensibilització per evitar questes conductes continua sent necessària, per aquest motiu es proposa realitzar una campanya de conscienciació acompanyada d’un augment de punts de contenidors on dipositar els excrements i d’una millora en la neteja i el manteniment de les àrees d’esbarjo per a gossos.
Agent impulsor
• Departament de Convivència i Seguretat Ciutadana (Policia)
• Departament de Joventut
• Departament d’Educació
• Departament de Salut
Agents col•laboradors
• Departament de Medi Ambient
• Departament de Cultura
Indicadors de seguiment
• Nombre de sancions per incivisme
Prioritat
ALTA
MITJA
BAIXA
Termini
CURT
MIG
LLARG
Dificultat d’implantació
ALTA
MITJA
BAIXA
Aquesta acció s’enfoca a donar continuïtat a les tasques que ja es realitzen des de l’Ajuntament en matèria de seguiment de les condicions sanitàries dels equipaments i espais públics municipals mitjançant inspeccions en les diferents instal·lacions per comprovar-ne les condicions sanitàries. En cas de detectar-hi mancances, s’hi posa solució per tal d’assolir el grau de compliment en relació a la normativa.
Al mateix temps, l’acció serà acompanyada d’una actualització del cens d’instal·lacions que poden transmetre legionel·losi i que estan sota la responsabilitat de l‘ajuntament (fonts, recs…), supervisant que totes elles disposen i apliquen el corresponent pla d’autocontrol.
Alhora, també es durà a terme un cens municipal per registrar la presencia de fibrociment en espais i equipaments que siguin propietat municipal, i en terrenys, parcel·les i edificacions que seguin de propietat privada. Un cop se n’obtinguin els resultats es procedirà a oferir suport a tots els afectats, per efectuar la retirada de tot el fibrociment registrat i d’aquesta forma erradicar aquest material de tot el municipi.
Agent impulsor
• Departament de Salut
Agents col•laboradors
• Departament de Manteniment
• Departament de Promoció Econòmica/Activitats
Indicadors de seguiment
• Nombre d’incidències relacionades amb condicions sanitàries d’equipaments públics
• Nombre d’incidències relacionades amb condicions sanitàries de centres privats
Prioritat
ALTA
MITJA
BAIXA
Termini
CURT
MIG
LLARG
Dificultat d’implantació
ALTA
MITJA
BAIXA
L’augment de plagues d’animals en l’àmbit urbà comporta un greu problema en la salubritat tant dels espais públics com de propietats privades, per aquest motiu és important dur a terme accions tant de sensibilització com de control prevenció i tractament, per tal d’intentar reduir o controlar aquests animals.
Actualment les a les espècies que són més presents i han adaptat el seu habitat natural al nucli urbà són principalment ser els rosegadors, mosquits, paneroles o la vespa asiàtica. Per aquest motiu s’iniciarà una campanya informativa a les comunitats de veïns i a la població en general per difondre consells bàsics per evitar la proliferació de plagues en les seves llars i en els espais públics.
Principalment aquestes accions tindran com objectiu conscienciar als ciutadans de la importància de dipositar de forma correcte les deixalles orgàniques als seus contenidors, tenir una bona infraestructura de sanejament a les seves llars, deixar menjar al per animals al carrer o utilitzar verins de forma no regulada.
Sent conscients de la existència d’altres factors perquè les plagues proliferin en les ciutats, l’Ajuntament s’ha encarregat de redactar un document guia per als ciutadans on recull mesures per a la prevenció del mosquit tigre i rosegadors.
Agent impulsor
• Departament de Salut
Agents col•laboradors
• Departament de Medi Ambient
• Departament d’Urbanisme
Indicadors de seguiment
• Nombre d’incidències relacionades amb plagues
Prioritat
ALTA
MITJA
BAIXA
Termini
CURT
MIG
LLARG
Dificultat d’implantació
ALTA
MITJA
BAIXA
Aigua, salut i qualitat de vida es troben totalment relacionades, per aquest motiu cal garantir la qualitat de l’aigua d’abastament i treballar, en la mesura del possible, per millorar les propietats organolèptiques de l’aigua potable de xarxa.
En aquest sentit, des de l’Ajuntament es disposa d’una capacitat d’intervenció reduïda en aquesta matèria, si més no com a agent directe. Es donarà continuïtat a les analítiques anuals que es realitzen de l’aigua de boca, les quals es complementen amb analítiques i controls realitzats per l’Agència de Salut Pública de Catalunya, amb qui caldrà mantenir un contacte estret i directe.
Com que la distribució de l’aigua depèn d’Aigües de Barcelona i de l’Ens d’Abastament d’Aigua Ter-Llobregat, també seria necessari que estiguessin al dia del control i seguiment que es fa, per tal de poder aplicar millores en les propietats de l’aigua quan sigui necessari. Des de l’Ajuntament es pot assumir una tasca de coordinació i contacte amb aquesta entitat, vetllant per instar-los a incorporar mesures que permetin millorar les propietats organolèptiques de l’aigua de boca.
Agent impulsor
• Departament de Salut
Agents col•laboradors
• ASPCAT
• Departament de Urbanisme
Indicadors de seguiment
• Nombre d’incidències relacionades amb la qualitat de l’aigua de boca
Prioritat
ALTA
MITJA
BAIXA
Termini
CURT
MIG
LLARG
Dificultat d’implantació
ALTA
MITJA
BAIXA
La pandèmia de la Covid-19 ha posat de manifest que les emergències sanitàries no estan prou previstes en els documents de planificació municipal en matèria de protecció civil (DUPROCIM) ni tampoc el paper que ha de tenir la salut pública en els Comitès d’emergències que aborden aquestes situacions.
Per aquest motiu és necessari treballar en la aplicació efectiva del DUPROCIM en cas d’emergències, principalment a través dels procediments d’implementació que s’hi preveuen (informació a actuants i simulacres) i, en paral•lel, treballar per la seva actualització per tal que inclogui adequadament el risc per pandèmies, seguint els documents publicats com a referència a tal efecte.
Agent impulsor
• Departament de Convivència i Seguretat Ciutadana
Agents col•laboradors
• Resta de Departaments
Indicadors de seguiment
• Actualització del DUPROCIM (sí/no)
Prioritat
ALTA
MITJA
BAIXA
Termini
CURT
MIG
LLARG
Dificultat d’implantació
ALTA
MITJA
BAIXA
Els efectes del canvi climàtic comportaran situacions climàtiques cada vegada més extremes, entre les quals s’inclouen les onades de calor, cada cop més freqüents i amb episodis de calor més alta i més llarga i perllongada.
Per aquest motiu és convenient i necessari que les administracions estiguin dotades d’un protocol d’actuació per aquests casos, que faciliti la comunicació amb la ciutadania i permeti activar els mecanismes necessaris per minimitzar els efectes nocius sobre la salut i el benestar de la població.
En l’elaboració i implementació del protocol d’actuació per a onades de calor serà necessari incloure: la identificació de la xarxa de refugis climàtics del municipi, mecanismes d’avisos i consulta diària de la informació meteorològica, relació de perfils o agents que puguin vehicular el contacte amb persones especialment vulnerables (residències per persones grans, per exemple) i previsió d’un mecanisme d’actualització d’aquests llistats (els quals requereixen d’autorització d’ús pel fet de poder contenir informació confidencial), recomanacions nutricionals davant la onada de calor, restriccions pels treballadors que desenvolupen la feina en la via pública per evitar que s’hi realitzin treballs en els moments de més impacte de calor. Així mateix, des de l’Ajuntament es vetllarà perquè determinades entitats (especialment residències i altres espais que puguin acollir gent gran) elaborin i implementin plans o protocols assimilables, i recollir-los de manera coordinada en el protocol municipal.
Finalment caldria establir la redacció d’una metodologia d’informació i avís, per fer arribar la informació relativa a la situació meteorològica i a les mesures a adoptar en tota la ciutadania de forma ràpida a través d’una comunicació clara i concisa.
Agent impulsor
• Departament de Salut
Agents col•laboradors
Departament de Medi Ambient
Indicadors de seguiment
• Redacció del protocol d’actuació en cas d’onada de calor (sí/no)
Prioritat
ALTA
MITJA
BAIXA
Termini
CURT
MIG
LLARG
Dificultat d’implantació
ALTA
MITJA
BAIXA
Santa Coloma de Cervelló compta amb un Pla d’Igualtat i un Pla de Seguretat en què s’inclouen mesures específicament enfocades a millorar les condicions i la percepció de seguretat de la ciutadania en general i de les dones o altres col·lectius en especial.
Caldrà implementar progressivament les mesures previstes i mantenir actualitzats aquests dos documents un cop arribat el seu venciment. En aquest procés d’actualització, es proposa tenir en compte la identificació de punts conflictius o insegurs per implementar-hi millores.
Així mateix, es proposa incentivar la realització de marxes exploratòries, o iniciatives similars, que permetin avançar en la incorporació de la perspectiva de gènere en el disseny i gestió dels espais públics però també en un apoderament de les dones en sobre seva apropiació de l’espai públic amb garanties de seguretat.
Tenint en compte la relació d’aquesta acció amb dos plans municipals que ho aborden de manera específica, no s’han fixat prioritats, terminis ni dificultat d’implementació.
Agent impulsor
• Departament de Convivència i Seguretat Ciutadana
• Departament d’Igualtat
Agents col•laboradors
• Resta de Departaments
Indicadors de seguiment
• Grau d’implementació del Pla d’Igualtat
• Grau d’implementació del Pla de Seguretat
Prioritat
ALTA
MITJA
BAIXA
Termini
CURT
MIG
LLARG
Dificultat d’implantació
ALTA
MITJA
BAIXA
Santa Coloma de Cervelló està ubicada en l’anomenada Zona 1 de Qualitat de l’Aire de Barcelona (ZQA 01). En el mapa de les zones de qualitat de l’aire a Catalunya, aquesta zona és de les que té un índex de contaminació més elevat, provocat, sobretot, pel transit. Existeix una evidència científica sòlida que demostra que aquesta contaminació té efectes negatius sobre la salut.
Tot i que les dades específiques del municipi no mostren les mateixes problemàtiques que caracteritzen l’àmbit metropolità, per la seva proximitat convé prendre una posició preventiva i de cautela. Per aquest motiu, cal realitzar un seguiment de la qualitat de l’aire, que permeti disposar d’informació específica sobre la situació al municipi. En aquest sentit, es poden consultar les dades publicades pel Departament d’Acció Climàtica referides als enregistraments de les cabines oficials (Xarxa de Vigilància i Previsió de la Contaminació Atmosfèrica). A banda, cal tenir en compte que la mateixa Generalitat de Catalunya o la DIBA ofereixen suport als municipis amb campanyes puntuals d’avaluació de la qualitat de l’aire. Es poden consultar els recursos i procediments disponibles a la Guia elaborada per la Direcció General de Qualitat de l’Aire i Canvi Climàtic de la Generalitat. A banda, caldria elaborar un protocol municipal d’actuació en cas d’alertes i episodis de contaminació, que permeti organitzar i planificar la operativa en aquestes situacions excepcionals però amb una elevada incidència en la salut, especialment en persones vulnerables (nadons, infants, persones grans, persones amb malalties cardiorespiratòries, embarassades, etc.). El protocol contindrà les mesures de gestió i seguiment corresponent per avaluar de forma correcta la qualitat de l’aire, un procediment d’avís i notificació dels episodis i material divulgatiu sobre mesures i recomanacions a emprendre en cas d’elevada contaminació. Es podran tenir en compte les directrius i materials elaborats per la Generalitat de Catalunya i l’Àrea Metropolitana de Barcelona al respecte. Com a part del protocol caldrà implementar un programa d’informació i sensibilització sobre la qualitat de l’aire i salut, de manera que la població sigui conscient de la incidència d’aquest aspecte, com actuar en casos d’episodis de contaminació per protegir la seva salut i, alhora, pugui conèixer què està a les seves mans per contribuir a la millora de la qualitat de l’aire i, per tant, a la seva pròpia salut.
Agent impulsor
• Departament de Salut
• Departament de Medi Ambient
• Departament de Convivència i Seguretat Ciutadana
Agents col•laboradors
• Departament de Comunicació
Indicadors de seguiment
• Nombre de campanyes de mesura de la qualitat de l’aire al municipi
• Elaboració del protocol d’actuació en cas d’episodi de contaminació (sí/no)
Prioritat
ALTA
MITJA
BAIXA
Termini
CURT
MIG
LLARG
Dificultat d’implantació
ALTA
MITJA
BAIXA
La contaminació acústica comporta un perjudici per la salut que, segons la intensitat i la durada, pot anar des de molèsties temporals fins a greus conseqüències i afectant directament la qualitat de vida de les persones, però també en un deteriorament dels ecosistemes.
Per tal d’analitzar i aportar solucions a la problemàtica, en primer lloc serà necessari dur a terme un estudi diagnòstic de les principals problemàtiques acústiques al municipi i desenvolupar accions i protocols per actuar en conseqüència. Tenint en compte les característiques del municipi preliminarment es considera que caldrà posar el focus en els problemes de soroll relacionats, principalment, amb l’incivisme (soroll de gossos soroll associat a l’acumulació de persones a la nit a determinades zones), els quals caldrà abordar mitjançant accions de sensibilització, mediació, seguiment i, si s’escau, sanció o mesures alternatives.
A banda, en cas de detectar-se altres focus de soroll rellevants, caldrà estudiar les mesures més efectives per fer-hi front. En aquest sentit cal fer esment a la potencialitat de les pantalles verdes dins de les ciutats per tal de fer front a la contaminació acústica i atmosfèrica de les vies amb elevada circulació de vehicles. Aquesta estratègia es relaciona, a més a més, amb una naturalització del municipi, que presenta altres avantatges de salut i medi ambient.
Agent impulsor
• Departament de Salut
• Departament de Medi Ambient
• Departament de Convivència i Seguretat Ciutadana
Agents col•laboradors
• Departament d’Urbanisme
Indicadors de seguiment
• Nombre de queixes per soroll
Prioritat
ALTA
MITJA
BAIXA
Termini
CURT
MIG
LLARG
Dificultat d’implantació
ALTA
MITJA
BAIXA
Les polítiques sobre els espais públics han tingut diferents prioritats i en molts casos aquestes han girat entorn a qüestions de manteniment, estètica, facilitació del trànsit rodat i dels desplaçaments. Actualment, i especialment en la situació de reestructuració de les vies públiques a causa de les noves demandes de la societat, les prioritats són diferents. És per això que es considera convenient avançar cap a la incorporació de criteris de salut en el disseny dels espais públics, tant en la creació de nous com en la remodelació o millora dels existents.
En aquest sentit, es proposa crear un grup de treball en què, a partir de directrius i recomanacions publicades per organismes de reconeguda trajectòria, s’elabori una instrucció interna que faciliti aquesta incorporació de la perspectiva de la salut en l’espai públic. En especial, es recomana prendre en consideració la Guia Entorn urbà i salut, de la DIBA, que conté un ampli recull d’actuacions i criteris que van en la línia proposada.
Com a mesura addicional, i en cas que es dugui a terme una intervenció especialment emblemàtica o significativa, caldria valorar la oportunitat de realitzar una prova pilot d’implementació de l’Eina per avaluar els determinants de salut a l’espai públic, també elaborada per la DIBA i de la qual es poden extreure aprenentatges d’interès. En qualsevol cas, els criteris a tenir en compte han d’incloure, com a mínim, els següents àmbits:
Agent impulsor
• Departament d’Urbanisme
Agents col•laboradors
• Departament de Medi Ambient
• Departament de Salut
Indicadors de seguiment
• Nombre d’espais públics intervinguts sota criteris de salut
Prioritat
ALTA
MITJA
BAIXA
Termini
CURT
MIG
LLARG
Dificultat d’implantació
ALTA
MITJA
BAIXA
Com ja s’ha mencionat anteriorment en l’acció 25, a Catalunya existeix un risc d’increment i agreujament del fenomen d’onades de calor, les quals tenen una incidència important en la salut de les persones. Davant d’això, l’Ajuntament ha habilitat una xarxa de refugis climàtics, que es compon d’equipaments municipals i espais públics (i privats) climatitzats on la població es pot protegir de la calor en dies de temperatures extremes. Es tracta de posar a disposició de les persones més vulnerables que pateixen de manera més directa els efectes de la calor una sèrie d’espais on puguin passar una estona a temperatura de confort per recuperar-se de les elevades temperatures.
Aquesta xarxa de refugis climàtics inclou equipaments municipals, establiments i també zones vedes del municipi ombrívoles. L’acció pretén consolidar aquesta xarxa, ampliant-la progressivament amb d’altres punts del municipi i vetllant per la seva incorporació a la Xarxa metropolitana de refugis climàtics (XMRC) de l’AMB, que agrupa els equipaments municipals i els espais públics que poden proporcionar condicions de confort tèrmic en episodis de temperatures extremes.
Caldrà acompanyar aquesta acció de consolidació amb un procés de comunicació dirigit a la ciutadania, especialment a aquelles persones més vulnerables de patir els efectes de les onades de calor, per tal d’assegurar que la població és coneixedora d’aquests recursos i, així, maximitzar-ne la seva utilització i el benefici en salut.
Agent impulsor
• Departament de Salut
Agents col•laboradors
• Departament de Medi Ambient
• Departament de Convivència i Seguretat Ciutadana
• Departament de Serveis Socials
• Departament de Cultura
• Departament de Promoció Econòmica
Indicadors de seguiment
• Nombre d’espais públics intervinguts sota criteris de salut
Prioritat
ALTA
MITJA
BAIXA
Termini
CURT
MIG
LLARG
Dificultat d’implantació
ALTA
MITJA
BAIXA
L’augment de mascotes, i més concretament de gossos, en els nuclis urbans els darrers anys és un fet evident. És per això que la morfologia de les ciutats necessita adaptar-se a aquestes noves necessitats que presenten els propietaris d’aquests animals i els propis animals, sota una mirada del benestar i la salut multiespècie, parant també atenció a la convivència amb altres persones.
Per aquest motiu, es proposa la creació d’espais espais d’esbarjo per a gossos, habilitats per l’Ajuntament, permetent als propietaris de gossos disposar de zones adequades dins l’àmbit urbà perquè els gossos puguin fer les seves necessitats i esbargir-se sense pertorbar la convivència amb la resta d’usuaris de la via pública i veïns de la ciutat i sense risc per als propis animals.
Els serveis de neteja i manteniment municipals faran un seguiment específic i programat de l’estat i condicions en què es troben aquests espais, mentre que els usuaris estaran obligats a fer-ne un ús responsable, portar els animals lligats i recollint els seus excrements.
D’altra banda, i també en resposta als suggeriments dels propietaris de gossos, es farà una anàlisi de la viabilitat de permetre la circulació de gossos sense lligar en alguns espais i moments concrets.
Agent impulsor
• Departament de Salut
• Departament d’Urbanisme
Agents col•laboradors
• Departament de Convivència i Seguretat Ciutadana
• Departament de Comunicació
Indicadors de seguiment
• Nombre d’espais d’esbarjo per a gossos
Prioritat
ALTA
MITJA
BAIXA
Termini
CURT
MIG
LLARG
Dificultat d’implantació
ALTA
MITJA
BAIXA
L’Ajuntament disposa actualment d’un programa de control de colònies de gats ferals en col•laboració amb persones voluntàries. Des del programa es treballa per: garantir les condicions mínimes de benestar dels gats ferals, que hauran de tenir aliment, aixopluc i tractament veterinari, evitar la superpoblació, mitjançant el programa CER, captura, esterilització i retorn, i retirar els cadells menors de 2 mesos per preparar-los per l’adopció. Finalment, també es garanteix la salubritat a l’espai públic amb el control sanitari de les colònies: tant dels animals com de l’indret que ocupen.
Com ja s’ha mencionat, aquest treball es fa amb col•laboració de persones voluntàries, tal com recomanen les principals entitats animalistes i fan la majoria de municipis, i amb l’associació Gats del carrer. Les persones voluntàries s’ocupen de les seves colònies subministrant aliment als gats, fan un seguiment per comprovar si alguns estan malalts, i controlen si n’apareixen de nous. També duen a terme la captura dels gats que s’han d’esterilitzar o portar al veterinari. Són les persones que millor coneixen les colònies, i els gats els tenen confiança, ja que els alimenten cada dia, per això són els que han d’estar primera línia, sempre amb coordinació amb l’Ajuntament i l’entitat contractada per ajudar a capturar els gats quan s’ha de dur a terme les esterilitzacions i altres tractaments veterinaris. Les captures dels gats es fan amb unes gàbies trampa que permeten capturar els gats de manera segura i sense haver de tocar-los.
Agent impulsor
• Departament de Salut
Agents col•laboradors
• Persones voluntàries
Indicadors de seguiment
• Nombre colònies de gats ferals
• Nombre de gats esterilitzats
Prioritat
ALTA
MITJA
BAIXA
Termini
CURT
MIG
LLARG
Dificultat d’implantació
ALTA
MITJA
BAIXA
L’Ajuntament de Santa Coloma compta amb un programa de controls a activitats de tercers que té com a objectiu evitar els riscos per a la salut de les persones que es deriven d’aquestes activitats, vetllant pel compliment de la normativa corresponent. Cal tenir en compte que aquest tipus de vigilància i control és fonamental per evitar toxiinfeccions alimentaries i d’altres tipus d’infeccions.
Una tipologia d’establiments que són especialment objecte de control són els relacionats amb els productes alimentaris (comerç minorista i de restauració), el risc sanitari dels quals depèn del tipus d’activitat i el volum de producció o venda però també de les instal·lacions, de les bones pràctiques de manipulació d’aliments i dels autocontrols sanitaris que portin a terme. Caldrà donar continuïtat a les tasques de control (visites d’inspecció) que ja es realitzen, en funció d’una classificació dels establiments alimentaris en funció del risc sanitari associat. A banda, es farà seguiment d’aquest servei per tal de detectar oportunitats de millora, valorar-les i, si s’escau, implementa-les.
A banda, existeixen d’altres tipus d’establiments que també poden suposar un focus de risc, en els quals cal fonamentalment fer un control i sensibilització en matèria d’higiene: perruqueries, centres d’estètica, centres de tatuatge i/o pírcing.
Finalment també cal que les activitat organitzades per entitats i col·lectius també es facin de forma segura, per la qual cosa l’Ajuntament oferirà formació i assessorament i controlarà que s’adoptin les mesures corresponents.
Agent impulsor
• Departament de Salut
Agents col•laboradors
• ASPCAT
• Diputació de Barcelona
Indicadors de seguiment
• Nombre de controls realitzats
• Nombre de denúncies, d’alertes sanitàries i toxiinfeccions
• Nombre d’accions formatives i campanyes d’informació i sensibilització
Prioritat
ALTA
MITJA
BAIXA
Termini
CURT
MIG
LLARG
Dificultat d’implantació
ALTA
MITJA
BAIXA