Els Plans i estudis de Mobilitat Urbana són l’eina dels municipis per complir amb els nous requeriments d’aconseguir una mobilitat sostenible i segura. Tot i no tenir obligació legal de redactar-lo, Santa Coloma de Cervelló compta amb un Pla de Mobilitat Urbana Sostenible (PMUS) aprovat i en vigència.
El PMUS conté una extensa relació de mesures enfocades a millorar la mobilitat del municipi, posant l’accent en la potenciació dels modes més sostenibles. Cal tenir en compte, que des de la perspectiva de la salut, els modes a afavorir són els actius (anar a peu i en bicicleta), tot i que per sostenibilitat també es contemplen destacadament el transport públic col·lectiu o els vehicles més sostenibles.
Aquesta acció pretén recollir les accions del PMUS i reconèixer el seu impacte en la salut de la població, en especialment les dels àmbits de la mobilitat activa, ja que contribueix a millorar la salut de les persones:
Un cop implementades aquestes mesures, serà important acompanyar-ho d’un procés de comunicació cap a la ciutadania, vetllant per sensibilitzar sobre els efectes positius en salut de la mobilitat activa.
Agent impulsor
• Departament de Medi Ambient
Agents col•laboradors
• Departament de Salut
• Departament de Comunicació
Indicadors de seguiment
• Grau d’implementació del PMUS
• Quota modal a peu
• Quota modal en bicicleta
Prioritat
ALTA
MITJA
BAIXA
Termini
CURT
MIG
LLARG
Dificultat d’implantació
ALTA
MITJA
BAIXA
La cobertura i freqüència de la xarxa de transport públic col·lectiu del municipi és un dels aspectes clau en termes de satisfer les necessitats de desplaçament dels col·lectius més sensibles: adolescents, persones grans sense recursos (que en molts casos necessiten fer els desplaçaments per dur a terme funcions vitals com visitar el metge/metgessa, comprar aliments, etc.) o persones sense recursos (que també tenen necessitats de desplaçament clau com anar a comprar aliments, treballar, escola, etc.).
A banda, un bon servei de transport públic afavoreix el transvasament d’usuaris del vehicle privat cap a modes més sostenibles. A més a més, l’ús del transport públic també s’associa a un increment intrínsec de la mobilitat activa (per accés a les parades o nodes de transport públic, pels intercanvis que pot suposar i pel fet de recórrer la darrera milla a peu o en bicicleta).
Tenint en compte la morfologia urbana del municipi, amb zones d’urbanització on les línies regulars no resulten eficients, es proposa realitzar un estudi que permeti analitzar la viabilitat d’implementar un sistema de transport a demanda (TAD), que permeti optimitzar el servei i, alhora, millori la qualitat de cara a la població usuària.
Aquest TAD haurà de permetre satisfer les necessitats de mobilitat, en especial, de les persones amb necessitats específiques de desplaçaments i haurà de ser complementari al servei de transport públic actual.
Agent impulsor
• Departament de Promoció Econòmica
• Departament d’Urbanisme
Agents col•laboradors
• Departament de Salut
• Departament de Serveis Socials
• Departament d’Igualtat
• Departament de Gent Gran
Indicadors de seguiment
• Estudi de viabilitat TAD (sí/no)
Prioritat
ALTA
MITJA
BAIXA
Termini
CURT
MIG
LLARG
Dificultat d’implantació
ALTA
MITJA
BAIXA
Alhora de treballar la mobilitat sostenible, és important assegurar una perspectiva d’inclusivitat, és a dir, tenint en compte les necessitats de les persones amb capacitats diverses. Aquest fet és especialment important en la via pública del municipi (voreres principalment) i en l’accés als equipaments municipals.
Per tal de fer front a aquest criteri d’accessibilitat universal, caldrà treballar per identificar els punts en què no s’estan complint els criteris adequats i planificar la seva solució, tenint en compte tot l’espectre de la diversitat funcional.
Aquesta acció també inclou el reacondicionament d’elements ja existents com les escales de la Urbanització Cesalpina. També caldrà valorar l’establiment de contactes amb les companyies d’infraestructures de telecomunicacions i energia per tal d’instar-les a resoldre els elements que redueixen l’accessibilitat de determinades voreres, especialment a Cesalpina, La Pineda, Can Via i Sant Roc.
S’escau apuntar que la DIBA presta suport als municipis en matèria d’accessibilitat mitjançant dos recursos del Catàleg de Serveis: plans d’accessibilitat i estudis d’accessibilitat específics.
Agent impulsor
• Departament d’Urbanisme
Agents col•laboradors
• Departament de Salut
• Departament de Serveis Socials
• Departament d’Igualtat
Indicadors de seguiment
• Nombre d’actuacions desenvolupades
Prioritat
ALTA
MITJA
BAIXA
Termini
CURT
MIG
LLARG
Dificultat d’implantació
ALTA
MITJA
BAIXA