POLÍTICA I SALUT

Inici > Pla d’acció > Política i Salut

1. Adhesió a la “Red Española de Ciudades Saludables”

Objectiu estratègic

Incorporar la perspectiva de la salut en els diferents àmbits d’intervenció de l’Ajuntament

Objectiu específic principal

Prioritzar les polítiques amb un impacte positiu sobre la salut


La “Red Espanyola de Ciudades Saludables” (RECS) és una agrupació de municipis que s’han unit sota els principis del programa “Healthy Cities” de l’Organització Mundial de la Salut (OMS), amb la finalitat de crear les condicions i els mecanismes adients per assolir una col•laboració estable per treballar en la millora de la salut i el benestar dels seus ciutadans. Es busca promoure l’enfocament humà del desenvolupament social al prioritzar inversions per la millora de l’equitat i la inclusió i al promociona la participació ciutadana.

Els objectius de la “Red Espanyola de Ciudades Saludables” estan alineats amb el marc estratègic de salut 2020, amb el tretzè Programa General de Treball de l’OMS i amb l’Agenda 2030 de Desenvolupament Sostenible.

L’OMS considera que les administracions locals tenen un paper privilegiat per treballar entorns saludables gràcies a la seva proximitat, al seu coneixement de les diferents realitats socials del territori i a la seva capacitat de comunicació i organització amb la ciutadania.

Adherir-se a la “Red Espanyola de Ciudades Saludables” significarà que Santa Coloma de Cervelló podrà accedir a múltiples recursos i compartir experiències amb tots els municipis de l’Estat Espanyol que desenvolupin polítiques similars en matèria de salut.

Agent impulsor

• Departament de Salut

Agents col•laboradors

Indicadors de seguiment

• L’ajuntament s’ha adherit a la RECS (Sí/No)

Prioritat

ALTA

MITJA

BAIXA

Termini

CURT

MIG

LLARG

Dificultat d’implantació

ALTA

MITJA

BAIXA

2. Atorgament d’ajudes en matèria de salut

Objectiu estratègic

Incorporar la perspectiva de la salut en els diferents àmbits d’intervenció de l’Ajuntament

Objectiu específic principal

Prioritzar les polítiques amb un impacte positiu sobre la salut


L’Ajuntament té capacitat per oferir prestacions econòmiques o d’altra tipologia per tal d’atendre determinades situacions de necessitat, que poden ser puntuals, temporals o permanents. En el cas específic de les ajudes o aportacions econòmiques, és important la seva funció com a element per fer front a determinades inequitats en salut.

En aquest sentit, aquesta acció es centra en la necessitat de revisar les ajudes que s’ofereixen a la ciutadania, vetllant perquè la cartera oferta contempli partides que afavoreixin hàbits saludables i, també, que permetin donar cobertura a les despeses relacionades amb la cura de la salut.

En l’actualitat, l’Ajuntament de Santa Coloma de Cervelló ja atorga ajudes econòmiques relacionades amb la prevenció i millora de la salut i els seus determinants (menjador escolar, activitats esportives extraescolars, etc.). S’haurà de treballar amb les despeses subvencionades actuals, tenint en compte els resultats de la Diagnosi i el seguiment que es vagi realitzant de la implementació d’aquest Pla. En cas d’identificar necessitats noves d’ajudes, caldrà valorar-ne l’impacte o repercussió.

Es valorarà la possibilitat que les ajudes no es dirigeixin únicament a títol individual o de nucli familiar sinó que també es vetlli per donar suport econòmic a aquelles associacions o entitats del municipi que promouen activitats relacionades amb la salut.

Agent impulsor

• Diversos Departaments

Agents col•laboradors

• Oficina d’Atenció a la Ciutadania

Indicadors de seguiment

• Despesa anual destinada a ajudes econòmiques que reverteixen en la salut (€)
• Nombre de persones beneficiàries d’ajudes econòmiques

Prioritat

ALTA

MITJA

BAIXA

Termini

CURT

MIG

LLARG

Dificultat d’implantació

ALTA

MITJA

BAIXA

3. Municipi cardioprotegit

Objectiu estratègic

Incorporar la perspectiva de la salut en els diferents àmbits d’intervenció de l’Ajuntament

Objectiu específic principal

Prioritzar les polítiques amb un impacte positiu sobre la salut


Les malalties cardiovasculars estan àmpliament esteses a la nostra societat degut, sobretot, als mals hàbits alimentaris i al sedentarisme. Aquestes, desemboquen alguns cops en atacs de cor (aturada cardíaca). En aquests casos d’urgència la rapidesa de reacció i actuació és vital per salvar una vida i, és per això, que cal tenir els recursos adequats a l’abast. Actualment, i gràcies a la tecnologia disponible (principalment Desfibril·ladors Externs Automatitzats, DEA), qualsevol persona pot actuar en cas de necessitat.

L’Ajuntament treballarà per dotar el municipi d’una xarxa de DEA i per assegurar la corresponent formació d’ús d’aquests aparells per part dels primers interventors, especialment en edificis de major concurrència. Per una banda, s’estudiaran els equipaments i els punts més estratègics de la població i se’ls equiparà amb DEA. Per altra banda, es formarà el personal considera estratègic en l’ús d’aquesta maquinària.

Així, Santa Coloma esdevindrà un espai cardioprotegit.

Agent impulsor

• Departament de Salut

Agents col•laboradors

• Entitat Aktua

Indicadors de seguiment

• Número de DEA
• Número de persones formades

Prioritat

ALTA

MITJA

BAIXA

Termini

CURT

MIG

LLARG

Dificultat d’implantació

ALTA

MITJA

BAIXA

4. Creació d’un canal de difusió de salut

Objectiu estratègic

Transversalitzar la salut dins del propi Ajuntament i entre tots els agents que juguen un paper clau en la seva millora

Objectiu específic principal

Implementar una estratègia de comunicació en salut


Per tal d’optimitzar la comunicació amb la ciutadania, es crearà un canal de difusió emprant la xarxa social WhatsApp, enfocat en la divulgació de notícies, actualitzacions, recomanacions, emergències i altres recursos d’interès per la població. L’ús d’aquest canal permetrà afavorir i simplificar la divulgació d’informació, així com obrir un canal directe de difusió amb aquelles persones que decideixin subscriure-s’hi.

Aquesta eina s’estima que sigui una manera ràpida i senzilla de tenir accés a les notícies, avisos, esdeveniments i agenda del municipi. A més, també inclou la possibilitat d’enviar suggeriments i preguntes sobre quelcom.

La finalitat d’aquest canal és la divulgació ràpida i directa d’informació tan variada com ara l’horari de les farmàcies de guàrdia, actualitzacions de la concentració d’al•lèrgens o notícies sobre els serveis sanitaris del municipi.

Agent impulsor

• Departament de Participació Ciutadana

Agents col•laboradors

• EAP Sant Boi-2 Molí Nou

Indicadors de seguiment

• S’ha creat el canal de difusió (Sí/no)

Prioritat

ALTA

MITJA

BAIXA

Termini

CURT

MIG

LLARG

Dificultat d’implantació

ALTA

MITJA

BAIXA

5. Treball interdepartamental en matèria de salut

Objectiu estratègic

Transversalitzar la salut dins del propi Ajuntament i entre tots els agents que juguen un paper clau en la seva millora

Objectiu específic principal

Fomentar el treball transversal entre les diferents regidories i departaments


La salut s’ha d’entendre des d’una mirada amplia i transversal, tenint en compte que aquesta no només depèn de l’activitat que es pugui realitzar des dels equips tradicionalment denominats com de salut o assistència, sinó de tots aquells equips que d’una manera o altra incideixen en els anomenats determinants de salut.

En aquest sentit, serà important anar treballant per implementar aquesta cultura de treball intersectorial en salut dins del propi funcionament de l’Ajuntament, per tal d’impregnar la perspectiva de la salut en totes les polítiques, plans i programes que s’emprenguin. Per fer-ho, des del Departament de Salut caldrà realitzar una tasca formativa a nivell intern, que permeti posar en valor el pes dels determinants de salut i la contribució que hi tenen les accions que es realitzen des dels diferents Departaments del municipi. Caldrà cercar mecanismes per afavorir el treball col•laboratiu i una comunicació fluïda i enfocada aquest aspecte. En aquest sentit, es proposa que des del Departament de Salut es puguin compartir, per correu electrònic o en determinades reunions en què s’apleguin a les persones responsables d’altres Departaments, notícies o informació rellevant i que tingui un contingut engrescador.

A banda, des del Departament de Salut s’haurà de vetllar per mantenir el contacte que ja es té amb els diferents equips del consistori que aborden determinants de salut que són clau, en el sentit d’identificar iniciatives que aquests puguin engegar i que tinguin una incidència en salut rellevant. En aquests projectes, es vetllarà per crear grups de treball transversals que permetin tractar conjuntament les millors alternatives per tal de revertir positivament en la salut.

Aquesta col•laboració i treball transversal a nivell tècnic s’hauria d’estendre també a l’àmbit polític, de manera que les diferents Regidories siguin conscients del seu impacte potencial en la salut i el benestar de la població del municipi i s’animin a contribuir-hi positivament i de manera activa.

Agent impulsor

• Departament de Salut

Agents col•laboradors

• Resta de Departaments

Indicadors de seguiment

• Nombre de reunions dels grups de treball creats

Prioritat

ALTA

MITJA

BAIXA

Termini

CURT

MIG

LLARG

Dificultat d’implantació

ALTA

MITJA

BAIXA

6. Elaboració d’un protocol d’anàlisi de plans i programes municipals en matèria de salut

Objectiu estratègic

Transversalitzar la salut dins del propi Ajuntament i entre tots els agents que juguen un paper clau en la seva millora

Objectiu específic principal

Fomentar el treball transversal entre les diferents regidories i departaments


Per tal de facilitar la integració de la perspectiva de la salut en l’activitat i operativa de tots els Departaments de l’Ajuntament, es proposa la creació d’un protocol per analitzar de forma senzilla, ràpida i detallada els efectes, positius i negatius, sobre la salut dels plans o programes desenvolupats per l’Ajuntament en qualsevol matèria. Aquesta iniciativa permetrà obtenir un major coneixement dels efectes que totes les polítiques impulsades per l’Ajuntament poden arribar a tenir sobre la salut.

L’objectiu és que aquest protocol sigui de senzilla aplicació i permeti dur a terme una ràpida anàlisi que no suposi una sobrecàrrega de treball per el personal tècnic.

Aquesta acció permetrà que tots els plans i programes desenvolupats per l’Ajuntament, siguin de l’àmbit que siguin, incloguin un apartat que estudiï les repercussions, positives i negatives, sobre el benestar i la salut dels colomins i colomines.

Caldrà treballar aquest protocol atenent a l’evidència científica que relaciona determinades intervencions amb efectes sobre la salut, sense arribar a metodologies complexes com l’avaluació d’impacte en salut però aproximant-s’hi en la mesura del possible.

Agent impulsor

• Departament de Salut

Agents col•laboradors

• Diputació de Barcelona

Indicadors de seguiment

• S’ha redactat el protocol (Sí/no)

Prioritat

ALTA

MITJA

BAIXA

Termini

CURT

MIG

LLARG

Dificultat d’implantació

ALTA

MITJA

BAIXA